شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

دوش مقعدی چیست؟ چطور مقعد را شست‌وشو دهیم ؟

مقعد به عنوان عضو مهمی ازبدن انسان  مسئولیت دفع مدفوع و ضایعات از بدن را به عهده دارد .و این عضو در انتهای دستگاه گوارش واقع شده است، و بخشی است که به بیرون از بدن راه دارد. به همین علت رعایت بهداشت در این قسمت از بدن امری ضروری و مهم است. عمل پاکسازی عادی مقعد بعد از دفع مدفوع با شست‌وشو و تمیز کردن آن ناحیه انجام می‌شود. در برخی مواقع نیاز به پاکسازی درون روده وجود دارد که توسط ابزار مخصوصی باید انجام شود. پاکسازی یا همان تنقیه مقعدی به دلایل مختفلی مانند کلونوسکوپی، رابطه جنسی آنال و یا یبوست انجام می‌شود و هرکدام از آنها ابزار مخصوص به خود را دارد. در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا با انواع تنقیه و ابزار مخصوص و نحوه استفاده از آن آشنا شویم.

پاکسازی انتهای روده بزرگ از مدفوع را دوش مقعدی یا Rectal douching  می گویند. انواع مختلف دوش مقعدی با ابزارها ی مخلفتی برای انجام آن وجود دارد:

دوش مقعدی پزشکی : این کار برای انجام تست‌ها ومعاینه‌های پزشکی مانند کلونوسکوپی انجام می‌شود و عمق پاکسازی مقعدی بیشتری نسبتا به سایر موارد لازم دارد. در این مواقع بیمار باید از مواد ملین و بیرون بر تغذیه کرده تا مدفوع به حالت رقیق تری از روده بزرگ خارج شود. برای تخلیه کامل روده از ابزاری به نام ست انما استفاده می شود که دارای یک شلنگ و یک ظرف استیل است. شلنگ داخل ست توسط یک شیر به ظرف متصل شده و مایع داخل ظرف توسط شلنگ به انتهای روده بزرگ با مقعد فرستاده می‌شود. میزان فشار ورودی مایعات به داخل روده بزرگ بایستی بسیار دقیق باشد چون در صورت فشار بیش از حد معمول امکان پارگی روده بزرگ و یا ایجاد زخم در دیواره روده  وجود دارد.

دوش مقعدی جنسی: عمل انجام تنقیه جنسی قبل از برقرار کردن رابطه جنسی آنال انجام می‎شود. پاکسازی روده برای این کار جهت خروج مدفوع از قیمت انتهایی مقعد انجام می‌شود و نیازی به تمیز کدن عمیق روده وجود ندارد. یکی از ابزارهای بخصوص برای دوش مقعدی جنسی پوآر است.  پوآر شست‌وشوی مقعدی در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارد و کاربرد آسان‌تری نسبت دیگر مدل‌های مشابه دارد. پوآر سرکاچویی یکی از انواع پوآر است که از یک بدنه سیلیکونی و یک سری کائوچویی تشکیل شده است. سایز این پوآرها کوچک بوده و به راحتی قابل حمل است. عملکرد این پوآر بسیار آسان است، کافیس آب یا محلول شست‌وشو را به داخل پوآر پمپ کنید و با وارد کردن سر کائوچویی به داخل مقعد محلول را با فشار منسب به داخل مقعد پمپ کنید و سری را بلافاصله از مقعد خارج کنید تا از برگشت آب به داخل پوآر جلوگیری شود. مابقی کار مانند دفع مدفوع از بدن انجام می‌شود. این پوآر قابل شست‌وشو است و با راحتی با انواع شوینده تمیز می‌شود. با این وجود برای جلوگیری از آلودگی، تهیه و استفاده از سری‌های یک بار مصرف منسب با پوآر مورد نظر توصیه می‌شود.

به طور کلی دوش مقعدی یا رکتال به پاکسازی قسمت انتهایی روده بزرگ گفته می‌شود که این کار توسط ابزار‌های پزشکی که در بالا گفته شد با راحتی بیشتر انجام می‌شود. برای بازدید و اطلاع از قیمت انواع دوش‌های مقعدی موجود در سایت مجموعه درمان‌لاین به صفحه محصولات مراجعه فرمایید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *