شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

نحوه استفاده از پالس اکسیمتر

نحوه-استفاده_از_پاس_اکسیمتر

پالس اکسی‌متر دستگاهی است است که برای اندازه‌گیری اکسیژن اشباع شده در خون استفاده می‌شود و در سال 1980 معرفی و مورد استفاده حرفه پزشکی قرار گرفت. با پیشرفت تکنولوژی مدل‌های کوچکتر با قابلیت‌ها و دقت بیشتری از این دستگاه‌ها وارد عرصه پزشکی شده و اتصال برخی از آن‌ها به رایانه امکان آنالیز نتایج را برای پزشکان آسان‌تر کرده‌است. این روزها به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و درگیری ریه و مجاری تنفسی بیماران با این ویروس، آگاهی از میزان اکسیژن خون به‌خصوص در بیماران بد‌حال، نقش حیاتی در بیماران کرونایی دارد. عارضه هایپوکسی ناشی از کمبود میزان اکسیژن در بدن خطرات جدی به همراه دارد و ممکن است بیمار را به کام مرگ بکشاند. از‌این‌رو استفاده از پالس اکسی‌متر علاوه‌بر بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها، در منازل و کسانی‌ که با بیماری کووید-19 حاد دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، بسیار ضروری است. نحوه استفاده از دستگاه پالس اکسی‌متر نیاز به داشتن اطلاعات تخصصی پزشکی دارد که ممکن است عموم مردم از آن آگاهی کافی نداشته باشند.

با این مقاله از درمان‌لاین همراه شوید تا از نحوه استفاده از پالس اکسی‌متر آگاه شوید.

پالس-اکسیمتر-خانگی

انواع پالس اکسی‌متر و اجزای تشکیل دهنده

انواعی مختلف پالس ‌اکسی‌مترهای ثابت و قابل حمل برای مصارف متفاوت ساخته شده‌اند. مدل‌های ثابت در بیمارستان‌ها به‌ویژه در بخش‌های آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو استفاده می‌شود و مدل‌های متحرک بیشتربرای استفاده در اورژانس مناسب است. امروزه با شروع پاندمی و بیماری همه‌گیر کرونا مدل‌های کوچک و قابل حمل این دستگاه برای مصرف خانگی نیز استفاده می‌شود. این دستگاه علاوه‌بر نمایش میزان اکسیژن خون، تعداد و آهنگ ضربان قلب را نیز ثبت کرده و نمایش می‌دهد.

دستگاه پالس اکسیمتر از یک بخش اصلی دارای مانیتور ساخته شده و تمامی محاسبات اندازه‌گیری داخل دستگاه انجام شده و در مانیتور نمایش داده‌ می‌شود. داده‌های مورد نیاز دستگاه توسط یک پروب گیره مانند که اغلب به انگشت سبابه بیمار متصل می‌شود، به دستگاه فرستاده می‌شود. داخل پروب پالس‌اکسیمتر از دو نور قرمز و مادون قرمز استفاده شده که با عبور این نور‌ها از بین بافت‌های انگشت، داده‌های لازم برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون به واسطه هموگلوبین‌ها گرفته و برای محاسبه به پردازنده دستگاه ارسال می‌شود. داده‌های گرفته شده از هموگلوبین خون، میزان دقیق اکسیژن اشباع در خون محاسبه شده و به شکل درصدی روی مانیتور دستگاه نمایش داده می‌شود.

پالس-اکسی-متر

نحوه استفاده از پالس اکسی‌متر

استفاده از دستگاه پالس‌کسی‌متر قابل حمل کاربرد راحتی دارد. به‌واسطه باتری موجود در دستگاه نیازی به اتصال برق شهری نیست و کافیست برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن، دستگاه‌ پالس اکسی‌متر را روشن کرده و روی انگشت سبابه دست  قرار دهید.محل قرار گیری پروب معمولا در افراد بزرگسال انگشت سبابه دست و یا شست پا و در نوزادان بالای یا پایین گوش است. پس از گذشت چند ثانیه دستگاه میزان اکسیژن اشباع در خون را اندازه گرفته و روی مانیتور LCD به شکل درصدی نمایش می‌دهد. این درصد در حالت نرمال باید بین 95 تا 100 درصد را نمایش دهد درصورت افت اکسیژن در بیماران و پایین آمدن میزان اکسیژن به زیر 90 درصد، آلارم افت اکسیژن دستگاه پالس اکسی‌متر به صدا در خواهد‌آمد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، این دستگاه علاوه‌بر اکسیژن، قابلیت نمایش آهنگ ضربان قلب را نیز دارد. در نظر داشته باشید که میزان قابل قبول دقت در اندازه‌گیری اکسیژن به اصطلاح  SPO2در بازه 70 تا 100 درصد باید بین ±3 درصد و همچنین دقت اندازه‌گیری ضربان قلب باید بین بازه ±5 درصد در دقیقه باشد تا بتوان نتیجه درست و قابلی قبولی را حاصل کرد.

عوامل تاثیر گذار در میزان دقت دستگاه پالس اکسی‌متر

دریافت اطلاعات دقیق میزان اکسیژن از این دستگاه می‌تواند به دلایل زیر با خطا همراه شود:

  1. وجود موادی مانند لاک ویا حنا روی ناخن که از نفوذ نور به داخل بافت جلوگیری می‌کند (در این شرایط پروب را به پهنای انگشت دست متصل کنید )
  2. قرار گرفتن دستگاه در معرض نور مستقیم خورشید
  3. فشارخون بالا و یا پایین بیمار
  4. بیماری آنمی یا کم خونی
  5. مسمومیت بیمار با منوکسید کربن
  6. عدم وجود نبض در اندامی که پروب به آن متصل است
  7. انقباض عروق بیمار به دلیل سرما
  8. دمای غیر عادی بدن یا بافت انگشت
  9. قرار دادن دست در وضعیت نا مناسب که منجر به بالا و یا پایین رفتن گردش خون در آن ناحیه می‌شود
  10. اتصال پروب به انگشت دستی که پانسمان شده و یا در تحت فشار باشد
  11. نازک بودن پوست انگشتان و کم‌رنگ بودن شیار‌های اثر انگشت بر اثر استفاده زیاد از مواد شوینده باعث می‌شود اتصال پروب با عروق خونی با مشکل مواجه شود

نحوه خرید دستگاه پالس اکسی‌متر

در حال حاضر انواع مختلفی از پالس اکسی‌متر‌ها از برند‌های ایرانی و خارجی در بازار تجهیزات پزشکی وجود دارد. نمونه‌های ایرانی این دستگاه کیفیت قابل قبولی به نسب مدل‌های خارجی داشته و از لحاظ قیمت مقرون‌به صرفه‌تر هستند. برای کسی اطلاعات دقیق ‌تر می‌توانید از طریق لینک صفحه تماس با ما از نحوه تماس با کارشناسان درمان‌لاین آگاه شده و برای یک خرید مطمئن اقدام نمایید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *