شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

آموزش استفاده از کپسول اکسیژن

  کپسول اکسیژن با شیوع  بیماری کرونا در حال حاضر جزء پر مصرف‌ترین تجهیزات پزشکی است. بیمارانی که از مشکلات تنفسی و ریوی رنج می‌برند، به یک منبع کمکی اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند که مقدار استفاده از آن در روز بستگی به شدت بیماری دارد و باید طبق نظر و دستور پزشک باشد. نحوه استفاده از کپسول اکسیژن و نحوه نصب مانتومتر یا همان رگلاتور، نیازبه داشتن اطلاعات کافی در این زمینه وهمچنین دستور پزشک دارد و استفاده نادرست و غلط از کپسول می‌تواند خطرات جانی و مالی به‌همراه داشته‌باشد. از این‌رو هنگام استفاده و حمل کپسول در‌حال استفاده و کپسول‌های یدکی باید دقت کافی داشته‌باشید.

در این مقاله از درمانلاین با ما همراه باشید تا با روش استفاده از کپسول اکسیژن، نحوه نگه‌داری و همچنین از خطرات احتمالی آن بیشتر آگاه شوید.

انواع کپسول اکسیژن

کپسول‌های اکسیژن به‌عنوان یکی از منابع تولید کننده اکسیژن در سایز‌های مختلف، برای مصارف خانگی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کپسول اکسیژن از جنس فولاد ضد زنگ یا آلومنیوم به شکل‌های کلاهک‌دار و دسته‌دارساخته‌شده و در ابعاد و سایز‌های مختلف 2، 5، 10، 20 لیتری و غیره با‌توجه به نیاز مصرف روزانه ارائه می‌شوند. برای حمل راحت‌تر کپسول اکسیژن از ترالی چرخ‌دار مخصوص حمل کپسول استفاده می‌شود که برای حمل کپسول‌های بزرگ مناسب هستند. کپسول‌های کوچک 2 یا 5 لیتری که وزن  سبکتر و حجم کمتری دارند بیشتر هنگام کوهنوردی در ارتفاعات استفاده می‌شوند. کپسول‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر بیشتر مصرف تخصصی داشته و برای درمان بیماران تنفسی در منزل یا بیمارستان استفاده می‌شود. استفاده از کپسول اکسیژن نیاز به یک دستگاه مجزا به‌نام مانومتر دارد که برای کنترل فشار و هدایت اکسیژن از کپسول به دهان یا بینی بیمار روی کپسول اکسیژن نصب می‌شد.

روش استفاده از کپسول اکسیژن

راه‌اندازی و استفاده از کپسول اکسیژن نیاز به مهارت و تخصص پزشکی خاصی ندارد و تنها با رعایت کردن نکات ایمنی همچنین با مشورت یک پزشک برای میزان استفاده از کپسول، قابل استفاده عموم افراد است. با‌توجه به مطالب فوق‌الذکر استفاده از کپسول اکسیژن باید به‌همراه یک مانومتر باشد تا فشار اکسیژن خروجی از کپسول کنترل شده و قابل استنشاق باشد.

نصب-مانومتر-اکسیژن

اجزای تشکیل دهنده مانومتر

مانومتر اکسیژن از چند قسمت اصلی تشکیل شده که برای تنظیم و کنترل فشار خروجی اکسیژن از کپسول، استفاده می‌شود.

  • فشار‌شکن

فشارشکن فشار اکسیژن خروجی از کپسول را که حدوداً بالای 120 بار است، کم می‌کند.

  • گیج فشار شکن

میزان فشار اکسیژن خارج شده از فشار شکن را نمایش داده و قابلیت تنظیم دارد. این فشار به طور معمول باید بین 5 تا 8 بار باشد.

  • شستی فلومتر

اکسیژن خارج شده از فشار‌شکن به داخل فلومتر هدایت شده و توسط گیج فلومتر به تناسب میزان نیاز بیمار طبق دستور پزشک تنظیم می‌شود.

  • لیوان مرطوب کننده

برای مرطوب کردن اکسیژن خروجی از کپسول، داخل لیوان مقدارمعینی آب مقطر یا درصورت نبود آب جوشیده سرد شده ریخته می‌شود.

  • لوله اتصال ناسال یا ماسک دهانی

اکسیژن مرطوب شده از طریق لوله ناسال یا ماسک دهانی به بیمار می‌رسد.

مراحل راه‌اندازی و استفاده ازکپسول اکسیژن

برای راه‎اندازی کپسول اکسیژن، بهتر است کپسول را روی ترالی مخصوص به صورت عمودی در کنار بیمار قرار داده و پس از جدا کردن کلاهک ایمنی شیر خروجی، از بسته بودن کامل شیر اصلی اطمینان حاصل کنید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ورودی مانومتر را به دهانه خروجی کپسول وصل کرده و مهره موجود روی آن را  با انبر بسته و سفت کنید.
  2. با استفاده از آچار مخصوص شیر اصلی کپسول اکسیژن را یک دور کامل باز کنید. در‌صورت پر بودن کپسول با باز کردن شیر گیج روی فشار‌شکن باید عقربه گیج عدد 2000PSI  را نمایش دهد.
  3. شستی فلومتر را با توجه به دستور پزشک به نسبت میزان نیاز بیمار تنظیم کنید.
  4. از وجود آب کافی داخل لیوان مطمئن شوید.
  5. لوله‌های اتصال ناسال و یا ماسک دهانی را به دهانه خروجی مانومتر که در کنار لیوان قرار دارد متصل کرده و روی بینی یا دهان بیمار قرار دهید.

نحوه و زمان تعویض کپسول

با‌توجه به‌این‌که میزان محدودی اکسیژن داخل کپسول ذخیره می‌شود، برای اطمینان بهتر است یک یا دو کپسول یدکی در خانه داشته باشید تا در‌صورت اتمام کپسول در حال استفاده بتوانید هرچه سریع‌تر اقدام به تعویض آن کنید. برای اینکه از اتمام کپسول مطلع شوید بهتر است هنگام استفاده از کپسول گیج فشار را بررسی کنید. چنانچه عقربه گیج به سمت پایین روی اعداد قرمز رنگ در حال حرکت بود زمان تعویض کپسول رسیده است. سعی کنید این کار را تا قبل از رسیدن عقربه به 200 PSI  انجام دهید. برای تعویض کپسول اکسیژن ابتدا شیر اصلی خروجی اکسیژن را کاملا بسته و اتصال مانومتر به دهانه کپسول را جا کنید. جای کپسول جدید را روی ترالی قرار داده و مانومتر را دوباره به دهانه خروجی کپسول اکسیژن متصل کرده، سپس شیر کپسول را پس از جدا کردن ضامن ایمنی، مانند قبل یک دور کامل باز کنید.

نکات ایمنی که حتماً در هنگاه استفاده از کپسول اکسیژن باید بدانید

  • به‌دلیل احتمال انفجار کپسول‌ اکسیژن در جا‌به‌جا کرده کپسول‌های پر‌شده احتیاط کنید.
  • حتما به‌خاطر داشته باشید که تمامی اتصالات کپسول اکسیژن و مانومتر حتی محل قرار گرفتن لوله‌های اکسیژن روی صورت بیمار نباید روغن و یا مواد روغنی  و کرمی استفاده شده باشد، در غیر این صورت احتمال اشتعال و انفجار کپسول وجود‌دارد.
  • در هنگام استفاده از کپسول اکسیژن از استفاده اسپری‌های خوشبوکننده، آرایشی و اشتعال زا استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که کپسول‌های یدکی پر را در محوطه بسته بدون گردش هوا قرار ندهید و حتما در محلی قرار دهید که جریان هوا وجود داشته باشد.

نحوه سفارش و خرید کپسول اکسیژن

متاسفانه با‌توجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود در کشور امکان خرید آنلاین از سایت درمان لاین به‌صورت مستقیم امکان پذیر نمی‌باشد. شما می‌توانید با شماره تماس‌های زیر جهت استعلام موجودی و سفارش محصول مورد نیاز تماس حاصل کرده و از کارشناسان ما اطلاعات لازم را کسب نمایند.

تلفن

2 -4001 97 66 021

موبایل

09129315070

همچنین برای مشاهده وخرید کپسول اکسیژن و محصولات مربوطه در سایت می‌توانید به لینک تجهیزات پزشکی و بیمارستانی مراجعه کنید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *