شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

روش استفاده صحیح از ترازو

کی-خودمان-را-وزن-کنیم
کی-خودمان-را-وزن-کنیم

وزن کردن یکی از کارهای رایجی است که روزانه افراد بسیاری برای کنترل وزن انجام می‌دهند. از گذشته تا به امروز تناسب اندام و داشتن ظاهری ایده‌آل برای بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌ها اهمیت به‌خصوصی دارد. همچنین تناسب اندام برای داشتن سلامتی جسمی و روحی، نقش بسایر مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین با داشتن یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش می‌توان با اعتماد به نفس بیشتری روی کفه ترازو ایستاد و از داشتن بدنی سالم لذت برد. ولی در نظر داشته باشید که همیشه داشتن وزن کم به معنی سلامتی کامل نیست و این مسائله باید با توجه به BMI هر فرد تعیین شود. در کنار این‌ها قدرت ترازو را فراموش نکنید؛ طبق آمارهای گرفته شده ثابت شده است افرادی که حداقل 2 بار در هفته وزن خود را اندازه‌گیری می‌کنند، بیشتر حواسشان به تناسب اندام خود است و کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند.

در این مقاله ما سعی می‌کنیم شما را با نحوه و زمان صحیح وزن کردن بیشتر آشنا کنیم.

BMI  چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

BMI  یا همان شاخص حجم بدن طبق فرمولی که توسط فردی به نام آدلف کتلت یک آماردان بلژیکی اختراع شده و در حال حاضر دقیق‌ترین روش اندازه‌گیری حجم بدن به کار می‌رود. محاسبه  BMi اغلب توسط ترازو‌های تشخیصی با استفاده از الگوریتم‌های اندازه‌گیری به‌صورت دقیق انجام می‌شود ولی  به روش دستی نیز امکان‌پذیر است و کافیست اطلاعات قد و وزن دقیق خود را بدانید و با فرمول زیر حساب کنید.

بی-ام-ای
بی-ام-ای

برای مثال اگر وزن را 80 کیلوگرم و قد را 170 سانتی متر حساب کنیم:

قد 1.7 به توان 2 : 2.89

80 تقسیم بر 2.89 : BMI 27.68

طبق جدول شاخص حجم عدد به‌دست آمده وضعیت BMI فرد را نشان می‌دهد:

کمتر از 18.5 : کمبود وزن

بین 18.5 تا 24.9 :  طبیعی

بین 25 تا 29.9 : اضافه وزن

30 و بالاتر : چاق

بهترین زمان برای اندازه‌گیری وزن

اگر شما هم برای داشتن وزن متناسب در تلاش هستید باید طبق برنامه‌ پیش بروید و از یک مشاور تغذیه کمک بگیرید و با گرفتن یک رژیم مناسب و برنامه ورزشی در یک بازه زمانی مشخص به تناسب اندام برسید. وزن‌کردن نیز به عنوان یکی از کار‌هایی است که برای کاهش یا افزایش وزن  نیاز به زمان بندی مناسب و رعایت چند نکته مهم دارد.

تاثیر آب و مایعات

وزن انسان در طول روز ممکن است با توجه به آب و مایعاتی که مصرف می‌شود تغییر کند؛ پس ممکن است خوردن مایعات و یا دفع آن تا 800 گرم در وزن شما تاثیر داشته باشد. همچنین در برخی مواقع ممکن است بدن آب بیشتری از دست بدهد، در این شرایط پایین آمدن وزن شما به معنی کاهش وزن و آب شدن چربی بدن نیست وفقط با خوردن آب کافی این کمبود جبران شده و به وزن سابق می‌رسد.

زمان مشخص

در حالت طبیعی و طی 24 ساعت ممکن است وزن شما بین 1 الی 2 کیلوگرم تغییر کند بنابراین انتظار نداشته باشید وزن شما هنگام صبح با معده خالی با وزن شما در شب یکسان باشد. برای محاسبه دقیق وزن خود بهتر است هر روز در یک زمان تعیین شده و با داشتن شرایط تقریباً یکسان با روزهای قبل، اقدام به اندازه‌گیری وزن خود بکنید. برای مثال هر روز بعد از صبحانه وقت مناسبی برای وزن‌کشی است. در ضمن به سنگینی لباس‌هایی که می‌پوشید هم دقت کنید؛ زمانی که آماده بیرون رفتن هستید و چند لایه لباس پوشیده‌اید وقت مناسبی برای وزن کردن نیست.

مکان مناسب برای ترازو

برای اندازه‌گیری وزن  و عمل‌کرد دقیق ترازو بهتر است آن را در یک سطح صاف و بدون شیب قرار دهید و هر بار وزن خود را در همان‌جا بکشید. سطوح نا مسطح مانند فرش ممکن است باعث اختلال در سنسور‌های ترازو شده و وزن دقیق را نشان ندهد. هرچند در نظر داشته باشید که تمامی ترازوهای خانگی و باشگاهی همیشه با درصد کمی خطا مواجه است و ممکن است بین 50 تا 100 گرم کمتر یا بیشتر از وزن واقعی شما را نشان دهد.

ترازوی دیجیتال یا مکانیکی

ترازوی دیجیتال یا عقربه‌ای؟

برای انتخاب یک ترازوی دقیق نمی‌توان نوع آن را به نشانه برتری انتخاب کرد. انتخاب نوع و مدل ترازو بیشتر به سلیقه و بودجه افراد بستگی دارد ولی تاثیر چندانی در عملکرد ترازو ندارد. با خرید یک ترازوی ساده دیجیتال یا عقربه‌ای به راحتی می‌توانید خودتان را وزن کنید ولی اگر تمایل به خرید دستگاه پیشرفته تر از یک ترازو معمولی دارید بهتر است به سراغ ترازو‌های تشخیصی بروید. ترازوهای تشخیصی علاوه‌بر نمایش وزن، اطلاعاتی دیگری مانند BMI  ( شاخص حجم بدن ) را نیز نمایش می‌دهد و قابلیت ذخیره و نمایش اندازه‌گیری های قبلی را نیز دارد.

خرید ترازو از فروشگاه اینترنتی درمان‌لاین

برای مشاهده جزئیات و انتخاب از انواع برند‌های مطرح تجهیزات پزشکی به لینک انواع ترازو در وبسایت درمان‌لاین مراجعه کرده و برای اطلاع از قیمت و سفارش کالای مورد نظر با شماره تماس‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن 66974001-2 -021

موبایل 5070 931 0912

فکس 66974003 -021

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *