شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

انواع تب‌سنج و نحوه اندازه‌گیری تب

انواع-تب-سنج
انواع-تب-سنج

تب‌سنج یا ترمومتر یکی از وسیله‌های پرکاربرد دردنیای پزشکی است که برای تشخیص تب استفاده می‌شود. درواقع تب نوعی واکنش دفاعی است که بدن برای مقابله با بیماری‌ها از خود نشان می‌دهد و می‌تواند عامل عفونی و یا غیر عفونی داشته‌باشد. تب شدید گاهاً آسیب‌های جدی به بدن بیمار وارد می‌کند و در کودکان ممکن است منجربه تشنج شود، بنابراین اندازه‌گیری مکرر دمای بدن در هنگام بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار است. دمای بدن انسان در حالت نرمال 37 درجه سانتی‌گراد است که در هنگام عصر ممکن است تا یک درجه بالاتر برود، در‌صورت بروز تب این عدد بالاتر رفته و گرمای غیر طبیعی در سر و بدن احساس می‌شود. تب‌سنج‌ها مدهای مختلفی دارند که برای استفاده در خانه یا مراکز درمانی طراحی شده‌اند. مهم‌ترین نقطه قوت یک تب‌سنج خوب اندازه‎‌گیری دقیق دمای بدن در کمترین زمان ممکن است. بنابراین هنگام خرید به نکاتی که در این مقاله از درمان‌لاین به آن اشاره شده است دقت کنید.

تب‌سنج‌های تماسی

نحوه-استفاده-از-تبسنج-جیوه-ای

تب‌سنج‌ جیوه‌ای

ساده‌ترین نوع تب‌سنج‌ است که از جنس شیشه شفاف ساخته شده دارای یک مخزن کوچک جیوه است. برای استفاده باید پس از ضدعفونی کل تب‌سنج با الکل، آن را به سمت پایین گرفته و تکان دهید تا جیوه موجود در لوله در پایین‌ترین قسمت تب‌سنج جمع شود. سپس قسمت فلزی در انتهای تب‌سنج را زیر بغل و یا زیر زبان بیمار به‌مدت 1-2 دقیقه قرار دهید. پس از آن روی لوله مدرج تب‌سنج عددی را که جیوه تا آنجا بالا آمده را بخوانید، این عدد نشان‌گر دمای بدن است. به‌دلیل تماسی بودن این ترمومتر، ضدعفونی کردن آن قبل از هر بار استفاده بسیار ضروری است. استفاده از ترمومترجیوه‌ای به‌دلیل کاربرد آسان و قیمت ارزان بسیار رایج بوده و در بسیاری از کلینیک‌های درمانی و منازل مورد استفاده قرار می‌گرفت، تا اینکه سازمان بهداشت جهانی استفاده از تب‌سنج‌ جیوه‌ای را به‌دلیل وجود جیوه و خطرات مسمومیت در‌صورت شکستن شیشه و تماس آن با پوست بدن، استفاده از آن را منع کرد.

تبسنج-نواری

تب‌سنج نواری

ترمومتر نواری استفاده بسیار آسانی دارد و تنها با قرار‌دادن آن روی پیشانی در کمتر از یک دقیقه دمای بدن را نشان می‌دهد. مهمترین ضعف این مدل از تب‌سنج وجود خطا در اندازه‌گیری است و غالباً برای استفاده تخصصی توصیه نمی‌شود.

تبسنج-دیجیتال

تب‌سنج دیجیتالی

این نوع ترمومتر برای اندازه‌گیری دمای بدن از تکنولوژی دیجیتال استفاده کرده و دارای سنسور حساس به گرما است. یک صفحه نمایش کوچک برای نمایش دما روی این دستگاه وجود دارد که با باتری کار می‌کند. بعضی از مدل‌های ترمومتر دیجیتالی قابلیت ذخیره یک یا چند درجه تب را دارند و همچنین دارای آلارم تشخیص تب نیز هستند. ابعاد کوچک، قیمت ارزان، دقت و سرعت اندازه‌گیری بالا و دقیق این ترمومتر از مزیت‌های اصلی این ترمومتر محسوب شده و یکی از محبوب‌ترین تب‌سنج‌های موجود برای مصرف خانگی است. برای استفاده از آن کافیست  دکمه on / off  روی تب‌سنج را یک بار فشار داده و انتهای آن را در زیر بغل یا زیر زبان بیمار قرار دهید پی از صدای بوق اتمام، عدد نمایش داده شده در نمایش‌گر را بخوانید.

تبسنج-دیجیتال-گوش

تب‌سنج دیجیتال گوش

با پیشرفت تکنولوژی دقت اندازه‌گیری و سرعت عمل در ترمومتر‌ها هم بیشتر و بهتر از مدل‌های قدیمی‌تر شده است. تب‌سنج دیجیتال گوش یکی از دقیق‌ترین‌های بازار است و به‌دلیل سرعت عمل بالا برای اندازه‌گیری درجه تب کودکان بسیار مناسب است. از امکانات موجود در این تب‌سنج می‌توان به حافظه ذخیره‌ سازی مقادیر اندازه‌گیری شده و وجود بک لایت برای استفاده در تاریکی و شب، اشاره کرد.

تب‌سنج غیر تماسی

تب‌سنج دیجیتال گوش

تب‌سنج دیجیتال لیزری

با ورود تکنولوژی مادون قرمز به صنعت تجهیزات پزشکی، تحول بزرگی در طراحی و ساخت انواع لوازم پزشکی رخ داد. وجود یک ترمومتر که بدون تماس مستقیم با بدن قابلیت اندازه‎‌گیری دقیق دمای بدن را داشته و نیازی به ضد عفونی مکرر نداشته باشد یک وسیله ایده‌آل برای پزشکان خواهد بود. این ترمومتر لیزری نیز مانند سایرین کاربرد بسیار آسانی دارد و مدت زمان استفاده از آن بسیار کوتاه است. کافیست تب سنج را روشن کرده و در شعاع 3 الی 4 سانتی‌متری پیشانی قرار دهید و پس از چند ثانیه بعد از شنیدن صدای بوق اتمام، دمای دقیق اندازه‌گیری شده را از روی نمایش‌گر بخوانید.

اگر قصد خرید تب‌سنج دارید…..

چنانچه می‌خواهید یک تب‎سنج مناسب را بخرید، باید با‌توجه به نوع مصرف آن را انتخاب کنید. لزوما پرداخت قیمت زیاد به معنی یک خرید موفق نیست. اگر پزشک هستید یا تب‌سنج را برای مراکز درمانی می‌خواهید بهترین گزینه تب‌سنج غیر تماسی است ولی اگر برای مصرف خانگی و شخصی نیاز به تب‌سنج دارید یک ترمومتر ساده دیجیتال تماسی جواب کار شما را خواهد داد. گروه درمان‌لاین زیر مجموعه‌ای از تب‌سنج‌های روز دنیا را در اختیار کاربران خود قرار داده‌است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر مربوط به انواع برند‌های تب‌سنج و امکانات آن‎‌ها به لینک تب سنج و دما سنج مراجعه کرده و و برای سفارش محصول مورد نظر با تلفن‌های درج شده در صفحه تماس با ما، تماس حاصل نمایید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *