شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

فواید بخور سرد در مقایسه با بخور گرم

دستگاه بخور

دستگاه بخور همان‌طور که از نامش پیدا است برای افزایش رطوبت محیط منزل یا محل کار استفاده می‌شود. در مناطق خشک و کوهستانی معمولا رطوبت طبیعی هوا کم است و همچنین استفاده از سیستم‌های گرمایشی مانند بخاری باعث خشک‌تر شدن هوای محیط می‌شود. از این رو استفاده از دستگاه بخور مناسب برای داشتن هوای مطلوب ، برای محیط خانه یا محل کار بخصوص در فصول پاییز و زمستان، ضروری است. هوای مرطوب برای درمان کسانی که مشکلات تنفسی دارند نقش اساسی دارد، طراوت و شادابی محیط را بیشتر کرده و در تسویه هوای آلوده بسیار موثراست. استفاده از بخور سرد یا گرم باتوجه نوع نیاز افراد در فصل‌های سرد و گرم متفاوت است. اگر در انتخاب دستگاه بخور گرم یا سرد و موارد استفاده از هر‌کدام مردد هستید حتما با ما در این مقاله از درمان‌لاین همراه باشید تا با خصوصیات یک دستگاه بخور متناسب با محیط آشنا شوید.

انواع دستگاه بخور

در ساخت دستگاه‌های بخور از سه نوع تکنولوژی المنتی، پروانه‌ای و اولتراسونیک به‌کار برده می‌شود. بعضی از دستگاه‌ها فقط بخور گرم و یا سرد و برخی دیگر قابلیت تولید هر دوی آن را دارند که طبعاً قیمت بالاتری نیزنسبت به بقیه دارند. در طراحی بعضی از مدل‌های دستگاه‌های بخور علاوه‌بر تولید بخار، قابلیت‌های دیگری مانند پخش همزمان بخار با اسانس، چراغ خواب و.. استفاده می‌شود. مدل‌های بسیار متنوعی در ابعاد و حجم مختلف از دستگاه‌های بخور خانگی در بازار وجود دارد که با‌توجه به بزرگی محیط مورد استفاده و سلیقه افراد انتخاب می‌شود. برای مرطوب کردن محیط‌های بزرگ دستگاهی باید انتخاب شود که مخزن آب بزرگ‌تر و قدرت تولید بخار بیشتری دارد ولی برای محیط‌های کوچک مثل اتاق خواب یک دستگاه 2 یا 3 لیتری کافی است. اکثر بخور‌های گرم از مدل المنتی یا همان تبخیری ساخته می‌شوند. آب درون مخزن به سمت المنت هدایت شده و به بخار تبدیل شده و به محیط دمیده می‌شود. در این نوع از بخور‌ها بدلیل استفاده از المنت و پروسه تولید بخار با آب گرم، برق بیشتری مصرف می‌شود ولی دستگاه صدای کمتری تولید می‌کند و از قیمت کمتری نیز برخوردار است. جدیدترین و در عین حال بهترین نوع دستگاه بخور مدل اولتراسونیک است که آب توسط موتور اولتراسوند تبدیل به قطرات بسیار ریز بخار شده و قدرت تولید بسیار زیادی نسبت به مدل‌های دیگر دارد. این دستگاه مصرف برق بسیار کمی دارد و تولید بخار بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه شروع می‌شود.

بخور سرد یا گرم؟

بخور گرم

بخور گرم اغلب برای استفاده در هنگام بیماری که اغلب در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود. در کل بخار آب گرم برای تسکین درد و کمک به بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عفونت ریه و سینوزیت  به‌کار برده می‌شود. دستگاه‌های بخور گرم با استفاده تکنولوژی تبخیری، آب موجود در مخزن را حرارت داده و به بخار گرم تبدیل می‌کند. همچنین می‌توان از اسانس‌های گیاهی مانند اکالیپتوس در این مدل از بخورها استفاده کرد.

بخور سرد

بخور سرد از فواید بسیاری زیادی نسبت به بخور گرم برخوردار است. برای تولید بخار سرد نیازی به حرارت آب وجو ندارد بنابرین مصرف برق این نوع دستگاه بخور کمتر از بخور گرم است. در روند تولید بخار سرد از فناوری اولتراسوند استفاده می‌شود و آب توسط این دستگاه به قطرات بسیار ریز بخار تبدیل شده وبه محیط اطراف با قدرت بیشتری دمیده می‌شود. بخور سرد برای مرطوب کردن محیط، بخار سرد هم دمای محیط تولید کرده و پخش می‌کند بنابراین تاثیری در کاهش دمای محیط نداشته و در فصل‌های سرد و گرم قابل استفاده است. همچنین داشتن محیطی با رطوبت کافی و مناسب علاوه‌بر طراوت و شادابی پوست و مو، درعملکرد سیستم تنفسی افراد به‌ویژه کسانی که از برونشیت مزمن و آسم رنج می‌برند، تاثیر مثبت دارد. از دیگر مزایای بخور سرد می‌توان به ایمنی بالای دستگاه اشاره کرد، پروسه تولید بخور سرد از روش حرارتی استفاده نمی‌کند و خطر سوختگی توسط بخار گرم وجود ندارد، بنابراین توصیه می‌شود در محیط‌هایی که کودکان حضور دارند از بخور سرد به‌جای بخور گرم استفاده شود. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از بخور گرم، تسویه هوا است. همان‌طور که می‌دانید هوای آلوده با یون‌های مثبت در فضا پخش می‌شود. دستگاه بخور سرد با پخش یون‌های منفی نسبتا سنگین به‌همراه بخار آب به یون‌های مثبت آلوده چسبیده و با سنگین‌تر کردن این یون‌ها باعث نشستن آن‌ها روی زمین می‌شود و هوای تمیزتر و به اصطلاح سبک‌تری را ایجاد می‌کند.

 هرچند که مزایای بخور سرد ارزش چشم پوشی از معایبش را دارد ولی صدای فن دستگاه و قیمت نسبتاً بالای آن موارد منفی است که باید درنظر گرفت.

نگهداری-بخور

نحوه نگه‌داری بخور

آب راکد محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها است . از این رو توصیه می‌شود برای جلوگیری از رشد این میکروارگانیسم‌ها، بهتر است روزی یک بار آب مخزن  دستگاه را تعویض کنید وهر هفته یک بار داخل مخزن را با مواد شوینده معمولی بشویید. برای عمر بیشتر دستگاه پس از هر 6 یا 7 ساعت استفاده دستگاه را برای نیم ساعت خاموش کنید و اگر می‌خواهید برای مدتی از دستگاه استفاده نکنید حتما آب دستگاه را خالی کرده و داخل دستگاه را کاملا خشک و تمیز نگه‌دارید.

خرید دستگاه بخور

دستگاه‌های بخور ایرانی و خارجی با قیمت‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت در بازار وجود دارد. پیشنهاد درمان‌لاین برای خرید یک دستگاه بخور خوب این است که برای تهیه آن به سراغ برند‌های شناخته شده بروید و در نظر داشته باشید که همیشه دستگاه‌های تک کاره عمر و کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های چندکاره دارد بنابراین اگر نیاز به بخور سرد و گرم دارید بهتر است هرکدام را به‌صورت جداگانه تهیه کنید تا مدت زمان  بیشتری برای شما کار کند. برای مشاهده انواع بخور در فروشگاه تجهیزات پزشکی و خانگی درمان‌لاین روی لینک دستگاه بخور کلیک کنید و برای سفارش و استعلام کالای مورد نظر از طریق صفحه تماس با ما، با شماره تلفن‌های مجموعه تماس حاصل نمایید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *