شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

روش استفاده از دستگاه اکسیژن‌ساز

اکسیژن-ساز
اکسیژن‌ساز

دستگاه اکسیژن‌ساز از جمله تجهیزات پزشکی بسیار پرکاربرد است که با ورود به دنیای پزشکی به سرعت جایگزین کپسول‌های اکسیژن شده‌است. این دستگاه به‌عنوان تامین‌کننده اکسیژن برای بیماران تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه اکسیژن کار تولید اکسیژن را انجام داده و در همان لحظه از طریق لوله‌های ناسال یا ماسک، اکسیژن تولید شده را به بیمار می‌رساند. با توجه‌به قابلیت تولید 24 ساعته اکسیژن توسط دستگاه اکسیژن‌ساز و کاربرد بسیار آسان، نیاز به خرید کپسول اکسیژن و پروسه پر کردن کپسول خالی کمتر بین مصرف‌کنندگان دیده می‌شود. انواع مختلفی از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز توسط شرکت‌های تولید کننده داخلی و خارجی با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان در حجم‌های 3، 5 و10 لیتری تولید و عرضه می‌شود و قیمت دستگاه نسبت‌به عواملی مانند حجم اکسیژن تولیدی، اندازه دستگاه و امکانات دیگری مانند نبولایزر، متغیر است.

در ادامه از این مطلب با درمان‌لاین همراه باشید تا با انواع مختلف دستگاه اکسیژن‌ساز و نحوه نصب و نگه‌داری از آن آگاه شوید.

انواع دستگاه اکسیژن‌ساز

دستگاه‌های تولید‌کننده اکسیژن با توجه به نوع و میزان مصرف، تولید و در اختیار مصرف کننده‌گان قرار‌داده می‌شود. به‌طور مثال دستگاه‌های با حجم تولید اکسیژن کمتر و تک کاربره برای مصارف خانگی مناسب است که اغلب 3و یا 5 لیتری است؛ البته میزان حجم تولیدی اکسیژن بستگی به شدت و نیاز بیماری دارد و بایستی طبق نظر پزشک تهیه و استفاده شود. برای استفاده از اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌ها و مراکز عمومی دستگاه‌هایی انتخاب می‌شود که از حجم تولیدی اکسیژن بیشتری برخوردار هستند و باید مقاومت بیشتری در برابر استفاده مکرر، نسبت به مدل‌های خانگی داشته باشند. برای این مراکز بیشتر از دستگاه‌های 10 لیتری با امکان استفاده یک یا چند کاربر به‌طور همزمان، در نظرگرفته‌می‌شود که ابعاد بزرگ‌تری داشته و فضای بیشتری نیز اشغال می‌کنند.  

اکسیژن-ساز-پرتابل

دستگاه اکسیژن‌ساز پرتابل

این مدل از دستگاه‎‌های اکسیژن‌ساز برای استفاده در آمبولانس‎ها به صورت موقت مناسب است و از قدرت کمتری و ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل‎های ثابت برخوردار هستند. همچنین بیمارانی که همیشه نیاز به همراه داشتن یک منبع اکسیژن دارند و در حال رفت‌و‌آمد هستند می‌توانند از این مدل از اکسیژن سازقابل حمل استفاده کنند. اکسیژن‌ساز‌های پرتابل قابلیت استفاده با برق و باتری دارند. همچنین دارای یک conventor برق هستند که قابلیت نصب به فندکی ماشین و یا هر منبع تغذیه دیگری به جز برق شهری را نیز دارد.

طرز استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

تمامی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز دارای یک کابل اتصال برق، یک پنل تنظیمات، لیوان مرطوب‌کننده، لوله‌های انتقال‌دهنده اکسیژن به بیمارو فیلتر‌های تسویه هستند. برای راه‌اندازی دستگاه پس از پرکردن لیوان مرطوب‌کننده  از آب جوشیده سرد شده و قرار دادن آن در جایگاه، دستگاه را به برق متصل کرده و روشن کنید. دکمه میزان خروجی اکسیژن را با توجه به نیاز بیمار و تجویز پزشک تنظیم کرده و لوله خروجی اکسیژن را به بینی یا دهان بیمار متصل کنید. توجه داشته باشید که میزان آب موجود در لیوان مرطوب‌کننده باید به اندازه تایین شده باشد در‌صورت وجود بیش از حد آب یا کمتر از میزان تایین شده ممکن است  کارکرد دستگاه دچار اختلال شود.

روش استفاده از نبولایزر

نبولایزر وسیله‌ای است که به روی بعضی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز قرار دارد و برای استنشاق دارو استفاده می‌شود. محفظه‌ای برای قراردادن دارو در روی دستگاه وجود دارد که دارو را به‌همراه اکسیژن مرطوب وارد ریه بیمار کرده و استنشاق آن را برای بیمار آسان‌تر می‌کند.

دستگاه اکسیژن ساز

نحوه نگه‌داری از دستگاه اکسیژن‌ساز

برای استفاده بهتر و افزایش طول عمر اکسیژن‌ساز بهتر است نکات زیر رعایت شود:

  • به‌علت نوسانات برق بهتر از برای اتصال برق از یک محافظ جریان استفاده شود
  • هرچند که دستگاه برای استفاده 24 ساعته طراحی شده است ولی بهتر است زمانی را در طول شبانه روز برای استراحت دستگاه در نظر بگیرید ( بین 15 الی 20 دقیقه پس از 7-8 ساعت استفاده مداوم کافی است )
  • دستگاه برای تولید اکسیژن از هوای محیط استفاده می‌کند پس بهتر است اکسیژن کافی و تمیز در محیط  اطراف دستگاه موجود باشد.
  • هرگز روی دستگاه را نپوشانید و یا دستگاه را در محیط بسته مانند کمد، زیر تخت قرار ندهید.
  • دستگاه را با فصله نیم متری اجسام  و یا دیوار قرار دهید
  • دستگاه را روی یک سطح صاف مانند پارکت یا سرامیک قرار دهید و از گذاشتن دستگاه روی فرش خودداری کنید.
  • دستگاه را مستقیم زیر نور آفتاب و یا سیستم گرمایشی و آتش‌زا قرار ندهید
  • فیلتر‌های خارجی دستگاه را یک بار در هفته شسته و پس از اینکه کاملا خشک شد دوباره روی دستگاه قرار دهید.
  • برای تعویض فیلتر‌های داخلی دستگاه و سرویس کلی دستگاه از یک سرویس‌کار متخصص کمک بگیرید. این کار هر 2 ماه یک بار کافیست.
  •  آب لیوان مرطوب‌کننده را هر 2 روز یک بار تعویض کنید و لیوان را بشویید.

راهنمای خرید دستگاه اکسیژن ساز

 با توجه به قیمت بالای دستگاه‌ اکسیژن‌ساز قبل از اقدام به خرید باید با پزشک معالج بیمار مشاوره کرده و دستگاهی را خریداری کنید که بر‌طبق نیاز بیمار باشد. دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بازارهای تجهیزات پزشکی به‌صورت آکبند و یا دست دوم با قیمت‌های متفاوت وجود دارد. مجموعه درمان‌لاین امکان ارزیابی دستگاه‌های مختلف رابا توجه به بودجه در نظر گرفته شده در اختیار خریداران قرار‌می‌دهند. شما می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *