شنبه تا چهارشنبه 20:00-10:00 | پنجشنبه 15:00-10:00

نحوه استفاده از دستگاه اولترا ویوله ( UV )

دستگاه-یووی
دستگاه-یووی

دستگاه اولترا ویوله یا به اصطلاح UV ، وسیله‌ای است که با استفاده از لامپ‌هایی مجهز به اشعه فرابنفش برای مقاصد زیادی از جمله ضدعفونی محیط مراکز بیمارستانی و کلینیکی استفاده می‌شود. اشعه فرابنفش  موج  تابشی است که انرژی زیادی تولید می‌کند و منبع اصلی آن خورشید است. میزان زیادی از انواع مختلف اشعه فررابنفش که از خورشید ساطع می‌شود توسط لایه اوزون جذب می شود و تنها اشعه UVA است که بیشتر از انواع دیگر آن به سطح زمین می‌رسد. امروزه از پرتو UV برای ضدعفونی و استریل کردن مواد خوراکی، آب، محیط‌های حساس بیمارستانی، تجهیزات پزشکی و صنعتی استفاده می‌شود. با شیوع ویروس کرونا و آلودگی سطوح به ویروس کووید-19، اهمیت استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده به‌ویژه در محیط‌های عمومی بیشتر از پیش مطرح شده‌است. از این رو کاربرد این دستگاه‌ها برای استریل کردن سطوح در مناطق پر رفت‌و‌آمد رواج پیدا کرده است.

در این مقاله از درمان‌لاین با ما همراه شوید تا از نحوه کاربرد دستگاه اولتراویوله و مضرات استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

اولتراویوله
اولتراویوله

روش استفاده از دستگاه UV برای استریل کردن محیط

دستگاه یووی برای مصارف مختلف و به نسبت اندازه محیطی که نیاز به ضدعفونی کردن دارند، ساخته می‌شود. این وسیله اغلب به شکل دیواری، دستی و یا ایستاده  طراحی می‌شود. در ساخت دستگاه UV از یک یا چند لامپ مجهز به اشعه فرابنفش مورد استفاده قرار می‌گیرد . یک فن خنک کننده برای جلوگیری از بالا رفتن دمای دستگاه در داخل دستگاه قرار دارد که هنگام استفاده به‌صورت خودکار شروع به‌کار می‌کند. اغلب دستگاه‌های یووی به‌دلیل اینکه نباید مستقیماً به چشم تابیده شود، دارای ریموت کنترل از راه‌دور و یا تایمر روشن و خاموشی خودکار است. منبع تغذیه دستگاه از برق شهری است و در مدل‌های پرتابل از باتری استفاده می‌شود.  استفاده از این دستگاه در ساعاتی از شبانه روز توصیه می‌شود که رفت‌و‌آمدی به محیط صورت نگیرد تا از خطرات احتمالی تماس با پرتو فرابنفش جلوگیری شود.

ضدعفونی-یووی

نکاتی که هنگام استفاده از دستگاه یووی باید رعایت شود

برای استفاده درست و نتیجه‌گیری بهتر از این دستگاه می‌بایستی تمامی نکاتی که در زیر اشاره کرده‌ایم رعایت شود.

  1. قبل از استفاده از دستگاه  UVتمامی وسایل و سطوح محیط باید گندزدایی شود
  2. هیچ نوری مانند نور خورشید یا لامپ به محیط مربوطه تابیده نشود. برای این کار تمامی پنجره‌ها پوشیده شده و لامپ روشنایی اتاق خاموش باشد
  3. سیستم تهویه اتاق خاموش باشد
  4. دستگاه در قسمت مرکزی اتاق قرار بگیرد تا به تمامی نواحی نور یکسان برای ضدعفونی برسد
  5. برای ضدعفونی کامل تجهیزات موجود در اتاق می‌بایستی تمامی درها و کشو‌ها باز گذاشته شود تا اشعه فرابنفش به تمامی وسایل تابیده شود
  6. برای نتیجه‌گیری بیشتر لازم است حداقل 20 دقیقه دستگاه در محیط مورد نظر روشن بماند.
  7. از قرار گرفتن در معرض نور دستگاه خودداری کنید.
  8. اگر دستگاه یووی دارای ریموت کنترل از راه دور است، پس از اتصال دستگاه به برق از محیط خارج شده و در را ببندید سپس اقدام به روشن کردن دستگاه کنید در غیر این‌صورت تایمر دستگاه را تنظیم کنید و قبل از روشن شدن دستگاه از محل به‌ور کامل خارج شوید

مزایا و معایب استفاده از دستگاه اولترا ویوله

مزایای به‌کار بردن دستگاه یووی:

اشعه فرابنفشی که از لامپ‌های دستگاه اولتراویوله پخش می‌شود تقریباً تمام باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌های ریز محیط را گند‌زدایی می‌کند به‌همین‌علت اغلب بیمارستان‌ها برای ضدعفونی سطوح از این دستگاه استفاده می‌کنند. استفاده از دستگاه یووی از مزایای بسیاری مانند نیاز نداشتن به حمل‌و‌نقل و انبار مواد شیمیایی، نداشتن پسماند جانبی و به‌جا نذاشتن بو و طعم در هوا، برخوردار است. به‌علاوه تغییرات دمایی و PH  هوا هیچ تاثیری در عمل‌کرد این دستگاه نداشته و عمل ضدعفونی در زمانی کوتاه انجام می‌شود.

معایب و عواقب استفاده نادرست از دستگاه UV:

درکنار تمامی مواردی که نیاز و سودمندی استفاده از این وسیله را نشان می‌دهد. تبعات و نقصان‌هایی نیز وجود دارد که با استفاده درست و مطمئن تا حدی می‌توان از شدت آن کاست. همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شده اشعه فرابنفش روی بدن انسان آسیب‌های جبران‌ناپذیری بجا می‌گذارد؛ آسیب‌های پوستی که گاهاً منجر به سرطان پوست می‌شود، تاثیرات مخرب مانند آب مروارید و یا کوری دائم یا موقت به جا می‌گذارد و حتی ممکن است باعث اختلال و نابودی سیستم ایمنی بدن شود.

از دیگر مواردی که باید در هنگام استفاده از دستگاه یووی، در نظر بگیرید این‌است که ضدعفونی سطوحی که در معرض دید قرار ندارند توسط دستگاه یووی امکان‌پذیر نیست و هم‌چنین روی برخی سطوح از جنس آلومینیوم، استیل وشیشه عملکرد بهتری نسبت به سایر سطح‌ها دارد.

خرید دستگاه اولتراویله از سایت درمان‌لاین

برای مشاهده و مطالعه جزئیات محصول موجود در مجموعه درمان‌لاین می‌توانید روی لینک زیر کلیک کرده و برای سفارش و خرید با شماره‎های نام‌برده تماس بگیرید. کارشناسان ما در طول هفته در ساعات کاری ذکر شده همراه شما خواهند بود.

دستگاه اولتراویلت (UV  )  

تلفن

021 66974001-2

موبایل

09129315070

فکس

021 66974003

نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *